Passa al contingut principal

La competència al sector energètic, una utopia?

“La competència és font d’eficiència als mercats”.
Aquesta frase deuria ser la que va inspirar al Govern Central a treure la Llei Elèctrica l’any 1997. Aquesta va néixer amb tres finalitats: garantir el subministrament elèctric, garantir-ne la qualitat i tot això al menor cost possible. Probablement haurem aconseguit les dues primeres fites però tenint en compte que en aquests 17 anys hem passat de tenir una llum barata a tenir una de les factures més altes de tot Europa, la tercera finalitat no s’ha aconseguit.
            El rebut de la llum es divideix en dues parts principalment: el 55% correspon a la part estructural o de peatge que és la regulada pel govern. El 45% restant és el preu de “mercat” de la llum establert per subhasta.

La primera part es composa de les errades que han comportat les polítiques energètiques fallides de tots els governs de la democràcia. Per exemple: hi inclou la moratòria de les nuclears (l’any 1984 es va prohibir obrir més centrals nuclears i es va haver d’indemnitzar a les empreses que ja havien començat a edificar-les amb 4.000 milions d’euros), hi inclou les primes al carbó nacional (efectes de política social per tal que no tanquin les mines d’Astúries), hi inclou la compensació extrapeninsular pel sobrecost de subministrament a les illes i també hi inclou el cost de transició a la competència que va ser la manera de compensar amb 8.000 milions d’euros a les companyies que operaven l’any 1997 per la possible pèrdua del monopoli.
La majoria d’aquests components no haurien d’estar dintre del rebut de la llum sinó als pressupostos generals de l’Estat. Si tenim un sector ineficient de mines de carbó el que cal és establir sistemes per tancar-lo i recol·locar-ne els treballadors abans que subvencionar-ne per sempre amb càrrec al rebut de la llum. Casos com les indemnitzacions a les mateixes empreses productores per no haver pogut obrir cinc centrals nuclears o per haver perdut la competència ara com ara semblen fora de lloc.

La segona part del rebut, la de “mercat” es composa del cost que teòricament ofereix el mercat en subhasta. Recordarem que la subhasta de finals d’any va ser invalidada per la Comision Nacional de Competencia al suposar un increment del 25% en una sola jornada. A aquesta subhasta hi van totes les empreses comercialitzadores que compren l’energia a les empreses productores que són , majoritàriament, fil·lials seves. Les grans barreres d’entrada fan complicat que algú més hi entri tot i que comencen a trobar-se al mercat empreses o cooperatives com Somenergia que intenten entrar al mercat i millorar-ne la competència.
El problema de la subhasta és el seu sistema de fixació de preus ja que totes les compres es faran al preu més car que hagi assolit qualsevol tipus d’electricitat ofertada. A Gran Bretanya tenen establert el cost real de producció de cada font d’electricitat i el preu es determina sumant un petit benefici al cost ja conegut. A Espanya no es fa així i podem estar pagant el preu més car establert aquell dia  per comprar l’energia més barata.

Amb tot això trobem un sector energètic amb poca competència a l’hora de fixar preus, amb un rebut de la llum que suporta càrregues d’errors històrics que s’haurien d’haver solucionat a compte dels Pressupostos Generals i on, la llum, hi té un pes ínfim. Només podem esperar que s’obrin pas més agents al mercat per intentar crear una competència de preus real i no feta a mida de les grans empreses com fins ara.

Per acabar, vaig buscar a la web de la Comisión Nacional de Energía l’anàlisi que fan ells mateixos sobre l’evolució de la competència als mercats de gas i electricitat, l’últim informe era del període 2008-2010, del 2010 en endavant l’abisme...

Artícle publicat al diari NewT el mes de maig 2014

                        

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El finançament és la clau

Sembla obvi però els diners són la clau en cas d’aixecar la suspensió de la DUI. I el dia per fer-ho també és clau.. M’explico: Sembla que el govern espanyol segueix entestat en negar el diàleg (al final de l’article donaré la meva impressió de què està passant). Es prepara per aplicar (si és que pot) l’article 155 que cancel·laria les poques atribucions que li queden a la Generalitat. Dic poques perquè si bé les té en teoria intactes, el fet que la conselleria d’economia estigui intervinguda de facto implica que qualsevol moviment econòmic està supervisat per Montoro. Si no tens capacitat per decidir què fas amb els diners, la teva autonomia ja està intervinguda i això és així des de setembre. Aquí és on es plantegen els dubtes a molt gent. Si s’aplica el 155 implicarà la supervisió de TOTES les funcions de la Generalitat per part d’un funcionari de Madrid, totes vol dir des de quins hospitals poden fer certes operacions fins a la llengua vehicular de les escoles. Si s’opta per...

L'endemà

Des de redacció ens demanen que fem un exercici d’imaginació i preveiem què passarà el dia 2 d’octubre. Acostumo a entretenir-me més i millor quan puc fer d’altaveu d’alguna fet que trobo interessant o preocupant. Aquesta setmana pretenia parlar de com trobem cartes de caràcter personal (salut) obertes per Correos amb el pretext que hi ha el logotip de la Generalitat al sobre. També trobava interessant comentar perquè s’han fet seus els diners dels comptes corrents de les entitats que tenen una relació (encara que siguin cosins llunyans) amb la Generalitat, fins al punt d’haver de demanar permís a Hisenda espanyola per comprar paper de wc. Aquests temes són més fàcils de comentar que preveure què passarà. Tot i això faig el meu pronòstic. Votarem, no tots però una gran part de la població. Catalunya és extensa, no és fàcil dominar tots els col·legis, aconseguiran tancar els més representatius per fer la foto però una proporció alta podrà votar. A partir d’ací, diumenge vespre serà...

Complicada situació econòmica per totes dues parts

Intentaré no entrar en els fets del dia 1 d’octubre ja que crec que cal passar pàgina (sense oblidar) i deixar pas a la política. Tots hem vist els vídeos, tots estem colpits per les escenes irracionals. Per molts policies i exèrcits que tinguem als carrers, ja no som els ciutadans els qui podem rebre, ara són els polítics i les institucions. Els caldrà ajuda per defensar-se, però l’objectiu físic que els permetia repartir a tort i dret (urnes) ja no existeix (de moment). La situació actual només la pot arreglar un mediador de pes. El govern espanyol no podrà mai acceptar una sortida de Catalunya per varis motius. No em centraré en els motius que al·leguen la unitat o no d’Espanya ja que són els historiadors i els sociòlegs els que han d’omplir aquestes pàgines. Si ens centrem en els motius econòmics, mai Espanya podrà cedir Catalunya. La raó la trobem en els pressupostos. S’ha parlat molt de si el dèficit fiscal de Catalunya vers Espanya és de 16.000 milions d’euros anuals (equ...