Aquesta setmana passada quatre dels cinc grans bancs amb seu a Espanya
van explicar els resultats de l’exercici 2013. Aquest dilluns, Bankia també ho
farà i així completarà el grup dels cinc grans bancs.
En conjunt, tots quatre, Santander, BBVA, CaixaBank i Sabadell han
guanyat 7.674 milions d’euros, quatre vegades més que fa tot just un any.
Tots aquests resultats ens han estat comunicats en roda de premsa o en
reunions dels equips directius amb molta presència mediàtica i amb ganes que
tothom s’assabenti d’aquestes xifres ja que suposen el gran canvi de cicle que
ens ajudarà a tots. Aquestes dades comporten haver deixat la crisi enrere i
poder mirar al futur amb optimisme i per aquest motiu ens ho volen fer saber a
nosaltres i, sobretot, als accionistes.
Aquí és on trobem el problema i és precisament a qui va destinada
aquesta informació en última instància: l’accionista. El fet que aquesta
aquests comunicats vagin dirigits a l’accionista és el que resta sensibilitat a
la manera d’expressar aquestes dades. Si aquests comunicats anessin dirigits
als ciutadans no caldria emfatitzar algunes dades tal i com han fet aquests
dies.
No caldria dir que el Santander ha guanyat només un 7% dels seus 4.379
milions d’euros gràcies al negoci a Espanya ja que la resta ho obté de països
de Sudamèrica on opera (la veritat, als ciutadans d’ací no ens ha de consolar que
hi hagi països que ara entrin al lloc d’on nosaltres sortim).
No caldria dir que La Caixa, obté actualment la majoria del seu
resultat amb la operativa diària de comissions i no dels interessos com abans (la
gent ja es podia fer la idea que si no es dóna crèdit, el negoci es troba en
les comissions per poder tenir els diners en un banc).
No caldria dir, en resum, que un sector que es troba al mig de tants
conflictes com són les preferents, els desnonaments, la manca de crèdit ha
guanyat quatre vegades més diners que l’any passat.
En masses punts els grans bancs ens recorden molt a les elèctriques,
veiem cada dia a les noticies l’etern debat sobre el dèficit de tarifa
elèctrica, ens omplen el cap dient que no paguem la corrent al preu real, que
no tenim preus de mercat, que ens regalen la electricitat tot i pujar un 15%
anual, etc.. Ara bé, les explicacions dels comptes de resultats d’aquestes
empreses es donen en rodes de premsa, en grans seus corporatives amb molt de
càtering i tot per dir que han guanyat més diners que mai.
Caldria avisar als caps de comunicació de la banca i de les elèctriques
que no fan bé la seva feina, que algú els hi expliqui que la gent treballadora
no entén que calgui fer festes per anunciar beneficis rècord, que algú els hi
expliqui que no saben transmetre la idea de valor social del seu negoci
correctament. Que algú els hi expliqui que amb un comunicat de premsa de tres
línies ja n’hi hauria prou per explicar els resultats extraordinaris.
Aquests caps de comunicació s’haurien d’esforçar en fer-nos entendre
els efectes positius de les seves empreses a banda dels grans resultats que
interessen als accionistes. Hi ha altres
notícies positives que no saben transmetre a la gent corrent que llegeix les
notícies com que són empreses amb molts treballadors (La Caixa en tenia al 2012
prop de 34.000..), i que algunes d’elles són empreses amb programes socials que
ajuden molt gent (el pressupost de la
Caixa va ser de 500 milions d’euros al 2012).
És natural que una empresa privada busqui el benefici i que quan
l’aconsegueix ho vulgui fer saber però cal saber explicar que aquest benefici
no es limita als accionistes sinó que de vegades hi ha una part social que
acompanya aquests resultats de la que en gaudeix més gent.
Publicat al Diari NEW T el 3 de febrer de 2014
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada