Passa al contingut principal

Doneu-me informació i jo ja ho calculo...

Aquests dies sentim molt a parlar dels diferents sistemes de càlcul de les balances fiscals per comunitats autònomes. El ministre d’Hisenda del govern espanyol, Sr. Montoro, amenaçava primer amb no publicar-les per no afavorir els  arguments independentistes, després va dir que si que ho faria però amb un sistema nou, el d’un expert que va sortir a totes les televisions dient que el nou sistema segurament reflectiria un dèficit a Catalunya però no en la magnitud que alguns pretenien trobar. Aquests nous càlculs sembla que els tindrem en un parell de mesos.
El que trobo graciós de tot plegat és la dificultat que suposa extreure les dades regionalitzades del Ministeri d’Hisenda. És a dir, la Hisenda Publica ens demana a totes les empreses que abans de sis mesos tinguem els comptes de l’exercici anterior tancats i publicats al Registre Mercantil i em pregunto, Hisenda no pot trobar les dades dels diferents departaments que composen el Govern Central? Els governs i les empreses són més eficaços com més transparents són i aquesta transparència es fonamenta en tenir publicades el màxim de dades contrastables i quan abans millor.
Cal que ens barallem per com calcularem les balances fiscals per Comunitats Autònomes? No, doneu-me les dades i ja ho calculo jo. El problema és que les dades sempre es poden llegir de moltes maneres; sembla ser que ara discutim si el Museu del Prado de Madrid ens el dividim entre tots els habitants (també els de les Canàries que es troben a 2091 km) o només apliquem aquesta despesa a la Comunitat de Madrid. Cadascú en farà la seva lectura però doneu-nos les dades de manera fiable i transparent i que tothom les pugui jutjar. Un altre exemple de falta de transparència el trobem en el fet que sembla ser que ara com ara ja sabem quin dèficit resultarà a Catalunya amb aquest sistema de finançament (algunes aproximacions publicades als diaris el deixen en uns 11.000 milions d’euros), però al mateix temps ningú té les dades oficials. Com ho calculen doncs?
L’Institut d’Estudios Fiscales publica a la seva web les dades del 2011 (aquest article es publica a febrer de 2014) i això ens permet analitzar-les, de fet així ho han fet diversos mitjans, i cadascú ha extret les seves conclusions i això beneficia el sistema públic. Aquesta setmana vèiem analistes que llegien les dades publicades al IEF sobre el dèficit de la Seguretat Social per regions al 2011. Podíem veure com regions com Catalunya o Madrid tenen un superàvit entre el que destinen a pensions contributives i el que ingressen per les cotitzacions dels treballadors (ingressen més del que gasten). Aquest mateix anàlisi descriu regions com Galicia i Astúries com a deficitàries en termes de Seguretat Social.
La feina dels informadors és aconseguir aquesta informació i treure’n suc, la dels polítics és aplicar mesures per corregir el que no funciona i la dels ciutadans és triar mitjançant les urnes els polítics que corregiran les disfuncions del sistema. Si la primera part no disposa de la informació, tota la resta es fonamenta en suposicions.

Per acabar, l’altre dia escrivia un article sobre la publicació dels resultats de la banca, era la darrera setmana de gener i tots els grans bancs ja publicaven els excel·lents resultats d’aquest exercici 2013 que no feia ni un mes que havia acabat. Les comparacions són odioses, però la xifra de negocis de la gran banca espanyola és altíssima i tot i així obtenen les dades en menys d’un mes. Ens mereixem un sistema d’informació de les finances publiques transparent i ràpid i a partir d’aquí que els estudiosos en treguin conclusions, cadascú les seves, és clar...

Publicat al diari NEW T el 10 de febrer de 2014

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Això és el capitalisme senyors accionistes.

Entenc que aquesta frase es deu haver escoltat més d’una vegada a les oficines del Popular quan els accionistes hi van a demanar explicacions. Dimecres es va saber que les entitats europees havien tirat pel dret i havien triat el Banc Santander com a comprador del Popular. És la primera vegada que es prenia una decisió com aquesta i és que s’ha acabat el salvar bancs amb fons públics. Europa ha après dels errors passats i deixa que el mercat actuï amb les seves normes sense interferències estatals.  Quan les entitats europees van constatar que dimecres el Popular no tindria diners per fer front a les retirades de dipòsits es van posar en contacte amb els pocs bancs que s’hi havien interessat i va guanyar el Santander. De tot aquest procés trobo curioses certes declaracions: Sra. Botín, presidenta del Santander, diu que els van avisar de matinada i van prendre la decisió a l’últim moment. Això em porta a pensar que si és veritat tot plegat demostra una falta de previsió total per p

L'endemà

Des de redacció ens demanen que fem un exercici d’imaginació i preveiem què passarà el dia 2 d’octubre. Acostumo a entretenir-me més i millor quan puc fer d’altaveu d’alguna fet que trobo interessant o preocupant. Aquesta setmana pretenia parlar de com trobem cartes de caràcter personal (salut) obertes per Correos amb el pretext que hi ha el logotip de la Generalitat al sobre. També trobava interessant comentar perquè s’han fet seus els diners dels comptes corrents de les entitats que tenen una relació (encara que siguin cosins llunyans) amb la Generalitat, fins al punt d’haver de demanar permís a Hisenda espanyola per comprar paper de wc. Aquests temes són més fàcils de comentar que preveure què passarà. Tot i això faig el meu pronòstic. Votarem, no tots però una gran part de la població. Catalunya és extensa, no és fàcil dominar tots els col·legis, aconseguiran tancar els més representatius per fer la foto però una proporció alta podrà votar. A partir d’ací, diumenge vespre serà

El finançament és la clau

Sembla obvi però els diners són la clau en cas d’aixecar la suspensió de la DUI. I el dia per fer-ho també és clau.. M’explico: Sembla que el govern espanyol segueix entestat en negar el diàleg (al final de l’article donaré la meva impressió de què està passant). Es prepara per aplicar (si és que pot) l’article 155 que cancel·laria les poques atribucions que li queden a la Generalitat. Dic poques perquè si bé les té en teoria intactes, el fet que la conselleria d’economia estigui intervinguda de facto implica que qualsevol moviment econòmic està supervisat per Montoro. Si no tens capacitat per decidir què fas amb els diners, la teva autonomia ja està intervinguda i això és així des de setembre. Aquí és on es plantegen els dubtes a molt gent. Si s’aplica el 155 implicarà la supervisió de TOTES les funcions de la Generalitat per part d’un funcionari de Madrid, totes vol dir des de quins hospitals poden fer certes operacions fins a la llengua vehicular de les escoles. Si s’opta per