Passa al contingut principal

Qui es queda amb les taxes dels pisos buits?


Aquest dijous, l’Ajuntament de Terrassa ha participat en una jornada sobre l’habitatge social a Terrassa. El que es pretén en el fons d’aquest debat és trobar fórmules per impulsar l’accés de les persones amb rendes més baixes a habitatge social. Hi ha una estimació de 40.000 pisos buits a Catalunya dels quals 15.000 es troben en zones on existeix la necessitat de disposar de pisos amb lloguers socials.
Terrassa fa uns mesos que va optar per sancionar amb 5.000€ per habitatge a entitats propietàries de pisos buits i es mantenen prop de 700 expedients oberts. Jordi Ballart recorda que ”..les multes no tenen afany recaptatori sinó finalitat dissuasòria..”.
Aquesta mesura sancionadora es va presentar abans que La Generalitat de Catalunya anunciés que també aplicarà una taxa a les entitats financeres pels pisos que faci més de dos anys que estiguin buits. El Conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, insisteix que “..no és un impost recaptatori sinó que neix amb voluntat d’estímul..”
Sembla que aquestes dues mesures es sobreposin. Trobem dues entitats, els Ajuntaments i la Generalitat de Catalunya que volen cobrar pel mateix fet imposable i lluny de preguntar-nos qui té la potestat per fer-ho ens hauríem de preguntar qui serà més eficient. Tant en Jordi Ballart com en Santi Vila insisteixen que pretenen dissuadir i estimular, no recaptar. Sent així cal veure qui pot gestionar millor aquest tribut o sanció.
Si seguim el criteri que qui pot conèixer millor les necessitats de la ciutadania en termes de vivenda social és qui ho viu més d’aprop, aleshores veurem que es tracta dels ajuntaments amb els seus serveis socials. Qui podria tramitar amb més eficiència aquest tribut hauria de ser l’Ajuntament, doncs és qui sap l’estat dels pisos, el perquè no estan llogats o venuts, etc. Qui pot aconseguir convèncer (amb sancions) o estimular als propietaris (per exemple avalant el cobrament o estimulant amb reduccions d’IBI’s) per satisfer les necessitats d’habitatge social ha de ser, per força, qui visqui la problemàtica de més a prop.


Per acabar de complicar-ho tot plegat,  el Govern Central anunciava aquesta setmana, seguint amb la dèria recentralitzadora, que estudia acabar amb la capacitat de les autonomies de crear els seus tributs propis. Hauríem de veure si també acabarien posant una taxa als pisos buits i ja en serien tres... Com més lluny queden els centres de presa de decisions de tributs, més ineficients són aquestes mesures una vegada les apliquem a cada territori.

Article publicat al Diari NEW T el dia 21 de març de 2014

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El finançament és la clau

Sembla obvi però els diners són la clau en cas d’aixecar la suspensió de la DUI. I el dia per fer-ho també és clau.. M’explico: Sembla que el govern espanyol segueix entestat en negar el diàleg (al final de l’article donaré la meva impressió de què està passant). Es prepara per aplicar (si és que pot) l’article 155 que cancel·laria les poques atribucions que li queden a la Generalitat. Dic poques perquè si bé les té en teoria intactes, el fet que la conselleria d’economia estigui intervinguda de facto implica que qualsevol moviment econòmic està supervisat per Montoro. Si no tens capacitat per decidir què fas amb els diners, la teva autonomia ja està intervinguda i això és així des de setembre. Aquí és on es plantegen els dubtes a molt gent. Si s’aplica el 155 implicarà la supervisió de TOTES les funcions de la Generalitat per part d’un funcionari de Madrid, totes vol dir des de quins hospitals poden fer certes operacions fins a la llengua vehicular de les escoles. Si s’opta per...

Complicada situació econòmica per totes dues parts

Intentaré no entrar en els fets del dia 1 d’octubre ja que crec que cal passar pàgina (sense oblidar) i deixar pas a la política. Tots hem vist els vídeos, tots estem colpits per les escenes irracionals. Per molts policies i exèrcits que tinguem als carrers, ja no som els ciutadans els qui podem rebre, ara són els polítics i les institucions. Els caldrà ajuda per defensar-se, però l’objectiu físic que els permetia repartir a tort i dret (urnes) ja no existeix (de moment). La situació actual només la pot arreglar un mediador de pes. El govern espanyol no podrà mai acceptar una sortida de Catalunya per varis motius. No em centraré en els motius que al·leguen la unitat o no d’Espanya ja que són els historiadors i els sociòlegs els que han d’omplir aquestes pàgines. Si ens centrem en els motius econòmics, mai Espanya podrà cedir Catalunya. La raó la trobem en els pressupostos. S’ha parlat molt de si el dèficit fiscal de Catalunya vers Espanya és de 16.000 milions d’euros anuals (equ...

L'endemà

Des de redacció ens demanen que fem un exercici d’imaginació i preveiem què passarà el dia 2 d’octubre. Acostumo a entretenir-me més i millor quan puc fer d’altaveu d’alguna fet que trobo interessant o preocupant. Aquesta setmana pretenia parlar de com trobem cartes de caràcter personal (salut) obertes per Correos amb el pretext que hi ha el logotip de la Generalitat al sobre. També trobava interessant comentar perquè s’han fet seus els diners dels comptes corrents de les entitats que tenen una relació (encara que siguin cosins llunyans) amb la Generalitat, fins al punt d’haver de demanar permís a Hisenda espanyola per comprar paper de wc. Aquests temes són més fàcils de comentar que preveure què passarà. Tot i això faig el meu pronòstic. Votarem, no tots però una gran part de la població. Catalunya és extensa, no és fàcil dominar tots els col·legis, aconseguiran tancar els més representatius per fer la foto però una proporció alta podrà votar. A partir d’ací, diumenge vespre serà...